آیا نسبت دادن روایت یک معصوم به معصوم دیگر [مثلا نسبت دادن روایتی که از امیر مومنان (علیهمالسّلام) نقل شده به امام صادق (علیهم السّلام)] به صورت عمدی از مصادیق دروغ مبطل روزه محسوب می شود؟

آیا نسبت دادن روایت یک معصوم به معصوم دیگر [مثلا نسبت دادن روایتی که از امیر مومنان (علیهمالسّلام) نقل شده به امام صادق (علیهم السّلام)] به صورت عمدی از مصادیق دروغ مبطل روزه محسوب می شود؟

پاسخ

  • بهجت: روزه دار می تواند عمداً یا سهواً روآیتی را که منسوب به یکی از اهل بیت است، از قول امام دیگر یا از قول پیامبر اسلام نقل کند. [1]
  • صافی: اگر این نسبت غیر عمدی باشد و اشتباهاً به معصوم دیگر نسبت دهد، روزه اش باطل نمی شود. اما اگر از روی عمد و با توجه باشد، چون انتساب به معنای این است که حضرت خصوص این کلام را فرموده با اینکه شخص روزه دار می داند نفرموده، این نسبت دروغ است و روزه را باطل می کند. [2]

منابع:

  1. بهجت: استفتائات، ج2، س 2853.
  2. صافی: استفتائات سایت، احکام روزه.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS